Mesudiye Zırhlısı, 1871 yılında İngiltere’nin Thames Iron Works tersanesine sipariş edilmiş; 1872 yılında kızağa konmuş ve 1874 yılında denize indirilmiştir. 1875 yılının Aralık ayında, Osmanlı Donanması’nda hizmete girmiştir. 1893 yılında, İstanbul Tersanesi’nde ve 1898-1903 yılları arasında Cenova/Ansaldo tezgâhlarında tamir ve tadilat görmüştür. Birinci Dünya Harbi başında atıl durumda olan gemi, Boğaz’daki mayın hatlarını korumak amacıyla sabit bir batarya olarak Boğaz savunma hattına dâhil edilerek Çanakkale Sarısığlar mevkisinde konuşlandırılmıştır. Mesudiye Zırhlısı 13 Aralık 1914 tarihinde, saat 11.58’de mayın hatlarından geçerek Boğaz’a girmeyi başaran İngiliz “B-11”denizaltısı tarafından torpillenerek batırılmıştır. Birinci Dünya Harbi’nin hemen başında verilen kayıp, Osmanlı Donanması’nın savaştaki ilk harp gemisi kaybı olmuştur. Toplam 661 mürettebatın bulunduğu gemide, makine ve kazan dairelerinde bulunan 10 subay, 25 er olmak üzere 35 şehit verilmiştir. 5 subay ve 3 er, 36 saat sonra, 15 Aralık 1914 tarihinde, alabora olup batan geminin su üstünde kalan karinası kesilerek kapalı kaldıkları yerden kurtarılabilmiştir. 1915 yılının Ocak ayı sonuna kadar Mesudiye Zırhlısı’ndan sökülen toplar; Baykuş (Mesudiye) bataryası olarak Boğaz tahkimatının takviyesinde kullanılmış, 18 Mart 1915 Çanakkale Deniz Savaşı’nın kazanılmasında bu bataryanın top ateşleri çok etkili olmuştur.